Huurders

WONING HUREN ZONDER BEMIDDELINGSKOSTEN

Orange Wonen is de enige verhuurmakelaar in de regio Randstad die geen kosten aan de huurder rekent! Ons verdienmodel ligt aan de kant van de verhuurder en dus bent u als huurder kostenvrij.

Wanneer u een woning wilt huren dan zijn er twee opties:

  1. U huurt een woning uit ons eigen aanbod (dit is 100% gratis)
  2. U geeft ons een zoekopdracht voor het zoeken en huren van een woning

We helpen u graag bij het vinden van uw huurhuis!

huisje met geld erin orange wonen
expats living via orange wonen
SNEL EEN HUURWONING: HOE VINDT U DEZE?

verhuur makelaar zaanstad

Bekijk vrijblijvend ons actuele aanbod

Maak een afspraak voor een bezichtiging. Zodra de verhuurder akkoord gaat met u als huurder dan zullen wij alles omtrent betaling, documentatie en check-in met u coördineren. Na betaling van alle gelden en ondertekenen van de huurovereenkomst ontvangt u de sleutels van uw woning.

Wij hanteren geen bemiddelingskosten of andere verborgen kosten.

huurder icon2

Geen geschikte woning binnen ons aanbod?

Als u geen geschikte woning op onze website hebt kunnen vinden dan kunt u zich gratis als woningzoekende op onze website aanmelden. U ontvangt dan van ons automatisch het nieuwste woningaanbod in uw mailbox.

Mocht u onze hulp en deskundigheid voor het aanhuren van een woning willen gebruiken dan rekenen wij daar kosten voor. Wij hebben niet alleen toegang tot de grootste Nederlandse databases van alle huurwoningen, maar ook tot de woningen die niet online staan aangemeld. Daarom kunnen wij u snel helpen om uw droomwoning te vinden.

DIT KAN ORANGE WONEN VOOR U BETEKENEN

Wij werken op No Cure No Pay-basis.

ALLEEN GESCHIKTE WONINGEN BEZICHTIGEN

huurder icon3Tijdens een vrijblijvend gesprek of via onze website kunt u aangeven wat voor woning u zoekt. Wij garanderen u dat u samen met de verhuurmakelaar van Orange Wonen alleen woningen zult bezichtigen die aan uw wensen voldoen.

KRIJG ALTIJD DE BESTE DEAL

huurder icon4Wij weten welke eisen verhuurders aan huur kandidaten stellen en kunnen u als huurder op de juiste manier vertegenwoordigen zodat u uw droomwoning niet misloopt. Vanwege onze ruime ervaring in deze dynamische huurmarkt zorgen wij voor de beste deal met de verhuurder!

.

UW VOORDEEL

huurder icon6

Het is in uw voordeel om ons een woningzoekopdracht te geven, dan weet u zeker dat wij aan uw kant staat en alleen uw belangen vertegenwoordigt.

ZEKERHEID EN GEMOEDRUST

huurder icon7Bij ons betaalt u geen inschrijf- en/of administratiekosten. Als u ons een woningzoekopdracht geeft dan betaalt u alleen de courtage voor de woningzoekopdracht.

GROOTSTE DATABASE VAN WONINGEN

huurder icon5Wij hebben niet alleen toegang tot de grootste Nederlandse woningen databases maar ook tot woningen die niet online staan.

.

ALTIJD BEREIKBAAR

huurder icon8

Orange Wonen werkt niet volgens ouderwetse kantoortijden, maar is altijd per mail en telefoon bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 10:00u – 20:00u. Wilt u een woning op zaterdag of ‘s avonds bezichtigen? Dan gaan wij gewoon mee!

.

WERKWIJZE & TARIEVEN ZOEKOPDRACHT

We bieden twee opties qua zoekopdracht: Basic of Carefree. Afhankelijk van uw wensen en situatie kiest u voor een zoekopdracht om alleen een huurwoning voor u te laten vinden of een complete woningzoekopdracht van A tot Z.

No Cure No Pay!

Basic
Alleen een huurwoning voor u vinden
  • Uitleg over huizenmarkt
  • Opstellen zoekprofiel
  • Zoeken naar een geschikte woonruimte
  • Organiseren van een of meer bezichtigingen
  • Gezamenlijke evaluatie van bezichtigingen
  • Samenstellen van een volledig dossier over u
  •    
  •    
  •    
  •    
  •    
  •    
495
Carefree
Complete zoekopdracht, van A tot Z
  • Uitleg over huizenmarkt
  • Opstellen zoekprofiel
  • Zoeken naar een geschikte woonruimte
  • Organiseren van een of meer bezichtigingen
  • Gezamenlijke evaluatie van bezichtigingen
  • Samenstellen van een volledig dossier over u
  • Onderhandelen namens u
  • Begeleiding bij de huurovereenkomst
  • Toezien op eerste betaling
  • Persoonlijk begeleiden bij check-in
  • Ondersteuning bij zaken rondom de woning
  • Begeleiden bij check-out
729

Waarom Orange Wonen?

Als u zich bij Orange Wonen inschrijft en een zoekopdracht indient ontvangt u alleen meer informatie over de geschikte woningen die aan uw eisen voldoen om deze te bezichtigen.

Orange Wonen neemt alle cruciale zaken over en zal u tijdens alle bezichtigingen, controle van de huurovereenkomst en opstellen van overige documenten bijstaan.

Klanttevredenheid – Aanhuur scoort gemiddeld een 9.5
Dit is het gemiddelde cijfer uit 2 beoordelingen
  • 10
    Het contact verliep zeer goed. Er werd goed geluisterd naar wat mijn wensen waren. Ik werd geattendeerd op wat makelaars niet mochten doen i.v.m. eventuele kosten om mij als huurder te beschermen.Orange wonen is zeer prettig om mee te werken. Van alle mskelaars waar ik contact mee heb gehad kreeg ik van hun de indruk dat ze het meest betrokken zijn. Postieve instelling,vriendelijk en doelgericht. De woning die ik nu heb is uitmuntend. Al mijn vrienden en familie zijn zeer onder de indruk hoe compleet de woning is. De afwerking is van zeer hoog niveau en ik ben in de wolken dat de mogelijkheid heb gekregen daar te mogen wonen. Paul en Irina nogmaals bedankt!!!!!
    • Hoe beoordeel je de makelaar die je heeft geholpen bij het vinden van een geschikte huurwoning?Begeleiding10Zeer goed
    • Bij het vinden van een huurwoning is rekening gehouden met mijn persoonlijke wensen.Wensen10Helemaal eens
    • Hoe heb je het persoonlijke contact met Orange Wonen ervaren?Contact10Zeer goed
    • Heb je professioneel en vakkundig advies gekregen tijdens het huurtraject?Advies10Zeker
    • In welke mate zou je Orange Wonen aanbevelen bij familie en/of vrienden?Aanbevelen1010
    11-06-2016
  • 9
    Orange werkt ook op zaterdag, dit kwam me perfect uit. Na mijn zoekopdracht hebben ze snel een woning voor me geregeld. Bedankt!
    • Hoe beoordeel je de makelaar die je heeft geholpen bij het vinden van een geschikte huurwoning?Begeleiding8Goed
    • Bij het vinden van een huurwoning is rekening gehouden met mijn persoonlijke wensen.Wensen8Eens
    • Hoe heb je het persoonlijke contact met Orange Wonen ervaren?Contact10Zeer goed
    • Heb je professioneel en vakkundig advies gekregen tijdens het huurtraject?Advies8Ja
    • In welke mate zou je Orange Wonen aanbevelen bij familie en/of vrienden?Aanbevelen99
    29-04-2016
    Beantwoord door Orange Wonen:Hartelijk bedankt Jolanda en heel veel woonplezier!
Mede mogelijk gemaakt door InSocial

Bekijk hier al onze reviews of plaats zelf een review.

VEELGESTELDE VRAGEN

Een zoekopdracht voor huurwoning wordt vaak aanhuur genoemd. Dit betekent dat u ons inhuurt voor het vinden van een geschikte woning.

Het zoeken naar een huurwoning is een belangrijk maar ook lastig traject om dit alleen uit te voeren. Zeker in deze tijd waarbij huurwoningen enorm schaars zijn geworden. Hoe goed de huurder in Nederland ook beschermd wordt, er zijn altijd mazen in de wet die “minder” nette verhuurders (in volksmond “huisjes melkers” genoemd) proberen te vinden. Daarom adviseren wij u altijd een expert in te huren!

Rechtstreeks zelf zaken doen met een particuliere verhuurder kan voor u lastig zijn. U zult zelf veel kennis van zaken moeten hebben en veel moeten controleren om niet voor verrassingen komen te staan.

Inschrijven bij Orange Wonen is geheel vrijblijvend en gratis.

Wij hebben deze informatie nodig zodat wij u nog beter van dienst kunnen zijn. Door uw woonwensen beter te inventariseren kunnen wij u in contact brengen met de juiste verhuurder van uw toekomstige woning.

Orange Wonen berekent geen kosten voor inschrijven en het bezichtigen van de woningen die u op onze website vindt. Bij ons betaalt u dus geen administratie- en / of reserveringskosten.

Indien wij voor u als aanhuurmakelaar optreden zijn er wél bemiddelingskosten van toepassing. De door Orange Wonen aan u gerekende vergoeding(en) voor de werkzaamheden, omvatten de vergoeding van de door Orange Wonen gemaakte en te maken onkosten in verband met de opdracht, tenzij in de opdrachtbevestiging anders is bepaald. Dit betreft een vast tarief van 6% te vermeerderen met 21% BTW op basis van No cure No pay. U betaalt dus als u ook daadwerkelijk een woning buiten ons eigen portfolio gaat huren.

.

In principe wordt er individueel bezichtigd met een verhuurmakelaar van Orange Wonen.

Ja, dat is mogelijk. Wij staan bekend om onze flexibele werktijden. We zijn er voor u van maandag tot en met zaterdag van 10:00u tot 20:00u. Wel moeten wij rekening houden met de eventuele huurders die nog in een te bezichtigen woning wonen. In het weekend of doordeweeks na 18:00u dienen wij toestemming te vragen om een woning te bezichtigen.

Wanneer er meerdere gegadigden zijn, dan is de uiteindelijke keuze aan de verhuurder.

WONING HUREN ALGEMENE VRAGEN

Op een afgesproken tijdstip vindt er in uw woning door een rapporteur van de verhuurder samen met u een voorinspectie plaats. Het is belangrijk dat u bij die voorinspectie aanwezig bent. Bij de voorinspectie krijgt u van de rapporteur te horen wat u moet doen om de woning naar behoren achter te laten. Dat kan betekenen dat u voor het verlaten van de woning nog onderhoudswerkzaamheden moet verrichten of dat u bepaalde gebreken moet herstellen.

Ook is het mogelijk dat u de door u aangebrachte of van de vorige huurder overgenomen wijzigingen, ongedaan moet maken. Dit alles wordt door de rapporteur in het voorinspectierapport vastgelegd. Dit rapport wordt zowel door u als door de rapporteur ondertekend. U krijgt een exemplaar van dat rapport.

De voorinspectie wordt verricht terwijl u nog in de woning woont. Omdat uw inboedel er nog in staat is het goed mogelijk dat de rapporteur niet alles kan waarnemen en daardoor kleine wijzigingen of gebreken over het hoofd ziet. Als u veranderingen heeft aangebracht of als er ergens schade aanwezig is, doet u er verstandig aan om dat tijdens de voorinspectie aan de rapporteur te melden. Ook als u twijfelt of bepaalde werkzaamheden wel of niet door u moeten worden uitgevoerd, kunt u dat het beste aan de rapporteur vragen.

Op die manier voorkomt u dat u later tijdens de eindinspectie voor verrassingen komt te staan en geconfronteerd wordt met gebreken of veranderingen die u alsnog ongedaan moet maken of met onderhoud dat u alsnog moet uitvoeren.

Om onenigheid in de toekomst te voorkomen adviseert Orange Wonen altijd een voor- en eindinspectie van de woonruimte te (laten) verrichten. Als Orange Wonen deze inspectie voor u gaat verrichten, betekent dit het nemen van een groot aantal foto’s, beschrijven van inboedel, opmaken van de inventarislijst, opname meterstanden en meer.

Ja, in de meeste gevallen moet u een borg / waarborgsom betalen ter nakoming van uw plichten die uit de huurovereenkomst voortvloeien.

De hoogte van de waarborgsom die u voor uw huurwoning moet betalen is afhankelijk van het type huurwoning. Huurt u een gemeubileerde appartement of huis dan betaalt u veelal een waarborgsom die gelijk is aan twee à drie maanden huur. Voor een gestoffeerde woning volstaat meestal een waarborgsom gelijk aan de betaalverplichting van 1 maand huur.

De waarborgsom wordt betaald ter nakoming van uw verplichtingen ten opzichte van de verhuurder. Als bij de oplevering blijkt dat u zaken heeft beschadigd, zal de verhuurder de schade inhouden op uw borg.

Uiteraard verlangt een eigenaar nog steeds een mate van zekerheid voordat deze akkoord gaat met het verhuren. Daarom zal de eigenaar vragen om uw inkomen aan te tonen met bijvoorbeeld een winst- en verliesrekening, een accountsverklaring of kopieën van uw IB aangiften. De volgende documenten worden van u verwacht:

  • Een geldig identiteitsdocument;
  • Verhuurder verklaring (mocht u nu in een huurwoning huren);
  • IB-60 (verkorte versie inkomsten belasting) of de meest recente belastingaangifte inkomstenbelasting van de afgelopen 2 jaar;
  • Een kopie van uw accountantsverklaring;
  • Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden);
  • Geldig identiteitsdocument van de contactpersoon;
  • Financiële bedrijfsgegevens (in enkele gevallen is 3-6 maanden borgsom bespreekbaar);
  • Identiteitsdocument van de tekengemachtigde;

Bij onvoldoende inkomen kunt u een derde garant laten staan voor uw betalingsverplichting. Deze persoon moet uiteraard ook over voldoende inkomen beschikken en dient hiervoor mee te tekenen op de huurovereenkomst;

Als u gepensioneerd bent, vragen wij u een kopie van uw inkomsten. Hierbij kunt u denken aan een kopie van uw pensioenverzekering, een kopie van uw AOW-uitkering of een kopie van uw bankafschrift waarop uw pensioen wordt overgemaakt.

Let op : Houdt u rekening met het feit dat een aantal eigenaren alleen met u als kandidaat huurder akkoord kunnen gaan, indien u een bankgarantie stelt. U kunt hierbij denken aan 3 tot 6 maanden van de maandelijkse huur.

Of er huursubsidie aangevraagd kan worden op een woning hangt af van meerdere regels. De hoogte van de huurprijs is onder andere een van de bepalende factoren maar daarnaast speelt ook uw persoonlijke financiële situatie mee. De exacte en actuele regels inzake huursubsidie kunt u nakijken op de website van de Belastingdienst. Vraag bij twijfel altijd advies bij een fiscaal specialist.

Dit verschilt per verhuurder. Maar in regel worden huisdieren en vogels niet toegestaan. Uit onze ervaring weten we dat kans om een leuke huurwoning te vinden in dit geval veel kleiner wordt. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden, zodat dit niet pas gedurende een bezichtiging naar voren komt.

  • Onder dagelijkse onderhoud van uw huurwoning wordt bedoelt, verzorg de woning alsof het van uzelf zou zijn.
  • Regelmatig ontkalken van alle kranen, douchecabine, wc, overige sanitair en alle apparatuur;
  • Reinigen van ventilatie roosters en op tijd vervangen van alle filters (denkt u daarbij aan de filters van de afzuigkap);
  • Reinigen van de vloer volgens de voorschriften;
  • Zorgen voor een goede ventilatie (raam open doen na het douchen of afzuig systeem aanzetten);
  • Zorgen voor het ontluchten van de radiatoren en voldoende druk in de CV;
  • Wassen, stomen van in gebruik genomen stoffering zoals gordijnen, bed linnen, bankhoezen etc.;

Let op ! Gebruik voor het reinigen alleen voorgeschreven middelen om schade aan interieur te voorkomen. Leest u eerst goed de gebruiksaanwijzing en neem bij twijfel eerst contact op met uw verhuurder/beheerder. Onze tip, gebruik nooit een schuurspons voor het reinigen van het sanitair of oppervlaktes!

Van belang is of er bij het aangaan van de huurovereenkomst een opnamestaat is gemaakt. Een opnamestaat is een beschrijving van alle eventuele gebreken of mankementen in- of aan de woning die door huurder en verhuurder moet zijn ondertekend bij het aangaan van het huurcontract. Als er geen inspectie rapport check-in is geweest dan ligt de bewijslast bij de verhuurder om aan te tonen dat de woning geen gebreken had.

Zorgt u voor een getekend check-in, voorinspectie check-out rapport inclusief een foto reportage. Ook moet u zorgen voor een gedetailleerd opleveringsrapport met daarin alle zaken in de woning genoemd alsmede de toestand waarin ze verkeren, of ze al beschadigd zijn om misverstanden te voorkomen. Lever de woning schoon en onbeschadigd op aan het einde van een huurperiode. Zorg dat eventuele schade reeds gerepareerd is. Als de verhuurder iets uit de woning verwijderd gedurende de huurperiode, zorg dan dat daarvoor getekend is. Probeert altijd bij een oplevering aanwezig te zijn. Lukt dat niet, vraag wel om een getekende kopie van het opleveringsrapport en maakt u gelijk schriftelijk bezwaar als daar onduidelijkheden of fouten in staan.

U bent onderhuurder, wanneer u een woning (of een deel van) huurt van iemand (hoofdhuurder) die deze zelf huurt. Of u bij vertrek of overlijden van de hoofdhuurder mag blijven zitten, hangt van uw situatie af.

Orange wonen adviseert u:

Onderhuur van een zelfstandige woonruimte (dus een hele woning) is niet toegestaan zonder toestemming van de verhuurder. U mag wel een deel van de woning (bijvoorbeeld een kamer) onderverhuren zolang u zelf het hoofdverblijf heeft in de woning. Dat geldt echter niet als de huurovereenkomst dit verbiedt. Van zelfstandige woonruimte is sprake als u een eigen, afsluitbare toegang, een eigen toilet, wasruimte (bad of douche) en keuken heeft.

De verhuurder hanteert bij de beëindiging van de huurovereenkomst de volgende hoofdregel: voordat u de woning definitief verlaat, dient u de woning geheel ontruimd en schoon op te leveren, in een goede en in de oorspronkelijke staat. De oorspronkelijke staat is de staat waarin u de woning bij het aangaan van de huurovereenkomst ontving. Het spreekt vanzelf dat de normale veroudering die de woning tijdens uw bewoning, ondanks tijdig en goed onderhoud, heeft ondergaan hierbij buiten beschouwing wordt gelaten.

Deze hoofdregel en de andere regels gelden ook voor bijbehorende voorzieningen zoals een berging, schuur, tuin, balkon of garage.

Op deze hoofdregel gelden twee uitzonderingen.

  • Veranderingen die met schriftelijke toestemming van de verhuurder in de woning zijn aangebracht hoeven niet door u ongedaan gemaakt te worden indien ze volgens de verhuurder voor overname in aanmerking komen
  • Daarnaast kunt u met de volgende huurder overeenkomen dat deze bepaalde zaken van u overneemt. U moet daarbij denken aan vloerbedekking, vitrage, gordijnen, gordijnrails, zonwering e.d. Ook deze zaken moeten in de overname-overeenkomst worden vermeld. Het is mogelijk dat er op het moment dat u de woning definitief verlaat nog geen opvolgende huurder is gevonden. Dan kan er dus ook geen overname-overeenkomst worden gesloten. In zo’n geval geldt de bovenstaande hoofdregel onverkort!

Met de verhuurder of beheerder spreekt u af wanneer de gezamenlijke eindinspectie van uw woning plaatsvindt. Zo mogelijk wordt deze afspraak bij de voorinspectie al met u gemaakt. Ook van de eindinspectie wordt door verhuurder of beheerder een rapport opgemaakt, dat zowel door hem als door u wordt ondertekend. De woonruimte moet op het moment van de eindinspectie geheel ontruimd en schoon zijn.

Bij de eindinspectie moet u ook de sleutels van de woning inleveren.

Tijdens de eindinspectie wordt gecontroleerd of alle werkzaamheden zijn uitgevoerd die in het voorinspectierapport vermeld staan. Is dat niet of slechts gedeeltelijk het geval, dan wordt dit in het eindinspectierapport opgenomen. Dat geldt eveneens voor zaken die u uit de woning had behoren te verwijderen.

Als bij de eindinspectie blijkt dat herstelwerkzaamheden die u volgens het voorinspectierapport had moeten verrichten niet zijn uitgevoerd, dan zal de verhuurder die werkzaamheden op uw kosten laten uitvoeren. Wij wijzen u daar nadrukkelijk op!

Het kan gebeuren dat er tijdens de eindinspectie schade, achterstallig onderhoud, andere gebreken of veranderingen aan het licht komen die u voor uw rekening ongedaan had moeten maken en die de rapporteur bij de voorinspectie niet heeft geconstateerd. Is dat het geval, dan wordt dat opgenomen in het eindinspectierapport. Het hangt van de omstandigheden af of u nog een korte tijd krijgt om die gebreken alsnog ongedaan te maken.

Als de woning al opnieuw verhuurd is, dan kan de verhuurder na de ingangsdatum van de nieuwe huurovereenkomst u geen gelegenheid meer geven om werkzaamheden in de woning uit te voeren, tenzij de nieuwe huurder u daarvoor toestemming verleent. Als de verhuurder of de nieuwe huurder u geen toestemming geven of als u van de geboden gelegenheid geen of een onjuist gebruik maakt, dan zal de verhuurder zich genoodzaakt zien om de herstelkosten van de betreffende schade, onderhouds- of herstelwerkzaamheden op u te verhalen.

.

Bij deze richtlijnen vindt u een afzonderlijke checklist. Daarin zijn de meest voorkomende werkzaamheden vermeld die door u uitgevoerd zouden moeten zijn voordat de eindinspectie plaatsvindt. Op die manier kunt u daar al in een vroeg stadium rekening mee houden. De lijst is niet uitputtend. De checklist biedt u een handreiking om de woning te kunnen controleren. Als u deze werkzaamheden al zoveel en waar mogelijk voorafgaand aan de voorinspectie uitgevoerd heeft komt u beslagen ten ijs.

Op het moment van de eindinspectie van de woning of kamer moet deze voldoen aan de volgende eisen:

  • Tenzij deze door een opvolgende huurder zijn overgenomen, dienen de volgende voorwerpen en andere zaken te zijn verwijderd:
    • Spijkers, schroeven e.d. uit wanden, vloeren en plafonds. Gaten moeten vakkundig en netjes zijn dichtgemaakt en overschilderd in dezelfde kleur.
    • Vloerbedekking, waaronder parket, plavuizen, zeil, ondertapijt e.d. De ondergrond dient egaal en zonder lijmresten te worden opgeleverd.
    • Zonwering (ook aan de buitenzijde van het pand), gordijnrails en steunen. Gaten moeten vakkundig en netjes zijn gedicht.
    • Naamplaatjes, stickers en plakplaatjes. Beschadigingen die hierdoor ontstaan, moeten zijn hersteld.
    • Aanbouwsels en alle andere bouwsels in de tuin en elders. Beschadigingen die hierdoor ontstaan, moeten zijn hersteld.
  • Het gehele pand, inclusief schuur, berging en/of garage, dient schoon en leeg te zijn.
  • Alle sleutels van de binnendeuren dienen in de sleutelgaten te zitten, terwijl alle sleutels van de buitendeuren (voordeur, achterdeur, balkondeur, garagedeur, schuurdeur en/of bergingsdeur e.d.), dus ook de duplicaten, bij de eindinspectie moeten worden ingeleverd. Sleutels mogen nimmer rechtstreeks aan de opvolgende huurder worden afgegeven!
  • Alle schakelaars en wandcontactdozen (stopcontacten) dienen onbeschadigd, ongeverfd en in de oorspronkelijke kleur te zijn.
  • Zelf aangebrachte elektriciteitsvoorzieningen (waaronder draden over vloer of plint) dienen te worden verwijderd.
  • De oorspronkelijke bel moet op de oorspronkelijke plaats zitten.
  • Alle plafonds dienen in de oorspronkelijke toestand en in de oorspronkelijke kleur te worden achtergelaten.
  • Heeft uw woning een tuin, dan moet bij de eindinspectie het oorspronkelijke aantal vierkante meters bestrating aan pad en terras aanwezig zijn, zonder kuilen en netjes gelegd. Ook de tuin zelf dient er netjes uit te zien, zonder kuilen van weggehaalde struiken of planten.
  • Alle kasten, keuken, sanitair en tegelwerk dienen schoongemaakt en zonder beschadigingen te zijn.
  • Het tot de woonruimte behorende hang- en sluitwerk dient naar behoren te functioneren.
  • Indien de gehuurde woonruimte is voorzien van een individuele centrale verwarmingsinstallatie, dan dient daarbij aanwezig te zijn: een instructieboekje of -formulier, een vulsleutel, een vulslang en een ontluchtingssleuteltje.
  • Beschadigde deuren, wanden, sanitair en kranen moeten zijn hersteld of vervangen.
  • Tegels waarin gaten zijn geboord of die op andere wijze zijn beschadigd, moeten zijn vervangen door gelijke tegels.
  • De woning dient schoon te zijn. Dit is een subjectief begrip, maar neemt u het zekere voor het onzekere. Schoon betekent ondermeer: volledig stof-, vlek-, vuil- en vetvrij.

De verhuurder is niet verplicht om u een vergoeding te betalen voor verbeteringen die u heeft aangebracht. Soms is dit echter onredelijk en moet de verhuurder u toch een vergoeding betalen. Er moet dan sprake zijn van alle volgende eisen:

  • de verbeteringen blijven in de woning, en
  • u heeft de door u gemaakte kosten nog niet (volledig) kunnen terugverdienen (bijvoorbeeld isolatie), en
  • de verbeteringen leveren de verhuurder een voordeel op. Hij kan bijvoorbeeld meer huur vragen of kosten besparen.

Wil de verhuurder u geen vergoeding geven voor uw verbeteringen, terwijl de woning daardoor wel meer waard is geworden? Dan kunt u de rechter om een uitspraak vragen. In de praktijk zijn dit echter vaak lastige procedures.

Ja, u mag aangebrachte verbeteringen in een huurwoning meenemen als u de woning ontruimt. U heeft namelijk een zogenaamd wegbreekrecht. U mag dus een door u gelegde parketvloer, keuken of andere verbeteringen uit de woning halen en meenemen. U moet de woning wel weer onbeschadigd en in de oorspronkelijke staat achterlaten.

Het kan voorkomen dat u uw huurwoning niet achterlaat in een goede staat Dan mag de verhuurder de kosten, die voor het herstel moeten worden gemaakt, aan u doorberekenen. Daarbij gelden wel bepaalde voorwaarden:

  • de verhuurder moet na opzegging van de huur op tijd de woning inspecteren en duidelijk aangeven wat er precies hersteld moet worden.
  • de verhuurder moet u eerst de kans geven om de gevraagde herstelwerkzaamheden zelf uit te voeren.
  • eventueel in rekening gebrachte kosten moeten redelijk zijn. De verhuurder mag bijvoorbeeld niet de volledige kosten van vernieuwing in rekening brengen als er een beschadigde deur vervangen moet worden.

De verhuurder mag uw woning inspecteren als u de huur opzegt. Meestal vinden er twee inspecties plaats: een voorinspectie en een eindinspectie. Elke inspectie wordt aangekondigd.

Als de verhuurder geen oplevering doet, maak dan een rapport voor uzelf. Doe daar foto’s bij en stuur hem dat per e-mail kort na de ingebruikname.

De verhuurder mag dit niet zomaar doen. Hiervoor heeft hij een vonnis van de rechter nodig. Een vonnis is de uitspraak van de rechter.

In de verhuurmarkt zijn er altijd dubieuze partijen aanwezig die de kosten bij de verhuurder maar ook aan de woningzoekende rekenen. Deze kosten kunnen onder verschillende namen verschuilt zijn: inschrijfkosten, handeling fee, abonnementskosten, administratiekosten, etc.

Wij, Orange Wonen, vinden het onrechtvaardig en onterecht. Een eerlijke makelaar zal nooit kosten bij beide partijen in rekening brengen en daarnaast beide partijen ‘onpartijdig’ in geval van een conflict vertegenwoordigen.

Contact

Neem direct contact met ons op!

verhuurmakelaar orange wonen

Contactformulier

Neem direct contact op!